Prieš pirmąją mūsų kelionę į Tailandą prieš kelerius metus, domėjomės kokios sąlygos yra taikomos užsieniečiui, norinčiam vairuoti Tailande. Buvome girdėję, kad Azijoje yra būtina pakeliauti su motoroleriu, tačiau nežinojome ar mes apskritai galime jį vairuoti su savo vairuotojo pažymėjimais. Pasirodo, kad ne, negalime. Deja, bet mūsų vairuotojo pažymėjimai negalioja Azijos šalyse ir daugelyje, kitų pasaulio šalių (galioja ES, EEE valstybėse ir šalyse, kurios pasirašiusios 1968 m. Vienos Kelių eismo konvenciją – 75 valstybės).

Tą kartą rizikavome ir išsinuomojome motorolerį tiesiog pateikus paso kopiją, bei važinėjome Koh Phangan saloje, kur policijos beveik nebūna.

Šį kartą keliaujame ilgesniam laikui, šiuo metu aišku, jog kelionė truks bent 7 mėnesius. Visi jie bus praleisti Azijoje, tad pradėjome detaliau domėtis, ką reikia padaryti, kad būtume legalūs vairuotojai ir vietiniai pareigūnai neturėtų prie ko prikibti.

Tarptautinis vairuotojo pažymėjimas

Tad paieškojus internete, sužinojome, jog egzistuoja toks tarptautinis vairuotojo pažymėjimas. Jis reikalingas daugelyje pasaulio šalių. Kiek teko domėtis, į šį sąrašą įeina Azijos, Pietų Amerikos šalys, Afrika, Rusija ir kt. Praktikoje žinome, kad galima apsieiti ir be jų, tačiau niekada negali žinoti. Tad norint legaliai vairuoti ir neturėti nemalonumų, verta jas pasidaryti. Tarptautinis vairuotojo pažymėjimas yra nustatytas pagal 1949 m. Ženevos konvenciją. Įdomu tai, jog Lietuvoje Regitra šio vairuotojo pažymėjimo neišduoda, kadangi Lietuva neįeina į šalių, pasirašiusių Ženevos konvenciją, sąrašą. Tai gaunasi toks kuriozas, jog be šio pažymėjimo teoriškai negalime vairuoti daugelyje pasaulio šalių, tačiau mūsų oficialios šalies institucijos šio dokumento neišduoda. Ką daryti?

Kaip įsigyti tarptautinį vairuotojo pažymėjimą

Yra sprendimas. Pasirodo, jog kai kurios, Lietuvoje veikiančios kelionių agentūros, jas išduoda. Mes jas darėmės Sofa Travel agentūroje. Tiesa, pažymėjimą darėmės tik vienam iš mūsų, kad sutaupytume. Sumokėjome 85 eurus ir gavome tarptautinį vairuotojo pažymėjimą po 4 savaičių. Galima paspartinti šį procesą ir, sumokėjus 170 eurų mokestį, gauti tarptautinį vairuotojo pažymėjimą per 3-8 darbo dienas. Procesas užtrunka, kadangi duomenys yra siunčiami į Kanadą ir tarptautinis vairuotojo pažymėjimas lietuviams yra išduodamas ten. Šiek tiek juokinga koks tai yra procesas, bet nebūtume lietuviai, jeigu neturėtume kokių kūrybingų būdų gauti tai, ko reikia. J Dokumento gamybai reikėjo pateikti savo vairuotojo pažymėjimą ir spalvotą nuotrauką dokumentams. Galima tą padaryti atvykus tiesiogiai į Sofa Travel arba atsiųsti skanuotus dokumentus elektroniniu paštu. Tokiu atveju dar reikia pridėti savo parašą ant atskiro lapo ir papildomus duomenis: adresas su pašto indeksu, kontaktinis telefonas, gimimo šalis, akių spalva, ūgis.

Privalomi abu dokumentai

Dokumentas yra išverstas į pagrindines pasaulio šalis, tačiau įprastinių vairuotojo teisių nepakeičia, kartu su tarptautiniu vairuotojo pažymėjimu, būtina kartu su savimi turėti ir įprastą vairuotojo pažymėjimą. Mūsiškis galioja 10 metų. Jeigu per tą laiką pamestume savo įprastą vairuotojo pažymėjimą ar tektų jį persidaryti dėl kokių nors priežasčių, tarptautinis vairuotojo pažymėjimas galiotų ir su nauju įprastiniu vairuotojo pažymėjimu, t.y. tuos 10 metų.

Brangus vertimas

Dokumentai atrodo taip (tarptautinis vairuotojo pažymėjimas ir kortelė):

Tarptautinis vairuotojo pažymėjimas galiojimas

Teoriškai nors ir įsigijome tarptautinį vairuotojo pažymėjimą, lietuviškas vairuotojo pažymėjimas vis tiek negalioja tam tikrose šalyse*.  Tai reiškia, kad net ir turint tarptautinį vairuotojo pažymėjimą, jis pagal visus tuos konvencinius reikalus, lietuviams neturėtų galioti dėl to, kad nėra pripažįstamas pats lietuviškas vairuotojo pažymėjimas. Realybėje, jeigu turi tarptautinį vairuotojo pažymėjimą, niekas daugiau ir nesigilina, todėl darome prielaida, kad  koks Tailando kaimelio policininkas tokios informacijos nežinos ir pilnai tiks tarptautinis pažymėjimas.

Tarptautinių teisių ateitis

Lietuvoje valdžia nori ratifikuoti Ženevos konvenciją ir šis procesas šiek tiek pajudėjo 2018 m. birželį, buvo netgi teigta, jog naujas procesas įsigalios 2019 metais ir Lietuvoje bus galima gauti tarptautinius vairuotojo pažymėjimus. Tačiau kaip matome šiai dienai, tai nėra įvykę ir didelis klausimas kiek laiko užtruktų kol įvyktų visi tarptautiniai pakeitimai ir pasiruošimai naujam procesui Lietuvoje.

Vėjuoti linkėjimai,

J&J

*1991 m. lapkričio 20 d. Lietuva ratifikavo 1968 m. Vienos konvenciją dėl kelių eismo, bet nebuvo ratifikavusi Ženevos konvencijos. Dėl šios priežasties šiuo metu Lietuvos Respublikoje išduotas vairuotojo pažymėjimas negalioja (arba gali negalioti priklausomai nuo valstybės nacionalinio reglamentavimo) užsienio valstybėse, kurios yra ratifikavusios tik Ženevos konvenciją (pvz., Australijoje, Japonijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Naujojoje Zelandijoje, Tailande ir kt.), bet neratifikavo Vienos konvencijos. Pagal Jungtinių Tautų ekonominės komisijos interneto svetainėje skelbiamą informaciją (dėl konvencijų ratifikavimo, prisijungimo) tokių šalių yra apie 54.